98978698574У цьому навчальному році  усі заклади загальної середньої освіти Монастирищенської громади через важку епідеміологічну ситуацію в регіоні  забезпечували  освітній процес у змішаному форматі з використанням технологій дистанційного навчання.Форс-мажорні обставини змусили педагогів, дітей  і батьків  пристосовуватися до нових, відмінних від звичних форм отримання знань.  Дистанційна освіта не просто увійшла, а увірвалася у наше життя. І в цьому, як виявилося, є свої «плюси» і «мінуси».

   Керуючись нормативними документами Міністерства освіти та науки, інформаційними матеріалами, підготовленими працівниками обласного інституту післядипломної освіти педпрацівників, Центру професійного розвитку педагогічних працівників Монастирищенської міської ради, кожен заклад загальної середньої освіти Монастирищенської громади сформував власну систему роботи для забезпечення засвоєння учнями навчального матеріалу в умовах дистанційного навчання. Така система роботи залежить від створених умов та наявних засобів в кожному навчальному закладі окремо. Попередньо підсумовуючи 2020-2021 навчальний рік, можна говорити про перші отримані результати.

     Найчастіше з метою організації дистанційного навчання педагоги використовують для проведення уроків освітні платформи  Zoom, Jitsі Meet, Google Class, а індивідуальні консультації та бесіди проводять у Viber, Telegram, Messenger, SMS повідомлення.

     Деякі учні не мають доступу до  інтернету або гаджетів. Для них заклад освіти забезпечує використання інших засобів комунікації, доступних для дитини (телефонні розмови, пошта, робота з підручником). Батьки обов’язково мають повідомляти керівництво закладу про те, якими засобами комунікації під час дистанційного навчання володіє дитина. І в кожному конкретному випадку буде прийняте рішення, яке повинно забезпечити навчання дитини з використанням її можливостей.

     Платформи  Zoom та Jitsі Meet дають можливість проводити заняття в онлайн-режимі (тобто режимі безпосереднього зв’язку тут і зараз), тому вчитель може працювати одночасно з цілим класом, групами дітей. Спілкуючись з ними, педагог чує відповіді кожної дитини і реально оцінює рівень знань кожного під час онлайн-зв’язку. Він може керувати класом: підключати і виключати звук, камеру, слухати доповіді і дивитися презентації дітей, обговорювати спільно з ними щойно побачене.

   Але незручність названих платформ полягає в тому, що при низькому рівні інтернету  вони «виснуть», а деякі діти взагалі не можуть підключитися до роботи з класом у потрібний час. Для усунення цього недоліку вчитель використовує функцію «запису» відеоуроку, викладає його на сайт  закладу, надсилає дітям електронною поштою або надає доступ за кодом і паролем до Googlе-диску. Тоді діти, які були відсутні на уроці, опрацьовують навчальний матеріал із запису. Батьки можуть  отримати коди доступу до сторінок своїх дітей і контролювати навчальний процес та через сторінку дитини спілкуватися з конкретним вчителем. 

   Освітня платформа Google Сlass  використовується у режимі офлайн (отримання інформації у будь-який зручний для учня час), і діти мають доступ до інформації постійно. Але прямого контакту між учителем та учнем у цьому випадку не відбувається.  Тоді використовується  платформа Google Meet  для створення відеоконференцій. Також цей ресурс дає доступ до електронних інтерактивних дошок, на яких можна  писати формули, вправи, малювати схеми.

   Звертаємо увагу  батьків на те, що згідно документів МОН, в синхронному режимі(онлайн-уроки) організовується 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти, а 70% - витрачається на взаємодію в  асинхронному режимі, тобто із затримкою у часі, із застосуванням інтерактивних освітніх платформ, електронної пошти, форумів, соціальних мереж , поштових послуг та інше. В окремих закладах вчителі практикують обмін інформацією з учнями за допомогою спеціально відведених в освітніх закладах місць (скриньки інформації) і, навіть, доставляючи завдання безпосередньо в домівки своїх учнів ( поштові скриньки).

     Ще одна підказка і підтримка в отриманні знань - Всеукраїнська онлайн-школа, з якою можна ознайомитися за посиланням  E-SCHOOL.net.ua.

   Ця платформа містить уроки, завдання, навчальне відео, конспекти та тести з різних предметів. Тут можна ознайомитися з інструкцією, як користуватися цією платформою. Тому батьки можуть зареєструвати дитину або зареєструватися самим і мати доступ до вивчення будь-якої теми шкільного предмету і на наступний навчальний рік.

Проте, презентуючи різні комп’ютерні технології, варто застерегти дітей і батьків.

   Діти не повинні цілий день сидіти за гаджетами. Досвід показує, що викладання навчального матеріалу під час суцільного  відеоуроку тривалістю 35-40 хвилин є неефективним, адже учень втомлюється і перестає сприймати інформацію. Саме тому у новому Санітарному  регламенті організації роботи закладів освіти сформульовано вимоги, в яких вказано, скільки часу діти різного віку можуть безперервно працювати з технічними засобами під час уроку, щоб не завдавати шкоди здоров’ю. А саме:

  • для учнів 1 класів — не більше 10 хвилин;
  • для учнів 2 — 4 класів — не більше 15 хвилин;
  • для учнів 5 — 7 класів — не більше 20 хвилин;   
  • для учнів 8 — 9 класів — 20 - 25 хвилин.

   Решту часу уроку учні виконують  самостійні роботи, читають текст підручника, замальовують схеми і т.д. І тут хотілося б наголосити, що існує правило для вчителів: завдання мають бути нескладними, щоб учні могли самі опанувати їх, а батьки не повинні  виконувати роботу за своїх дітей. Цим вони нівелюють весь навчальний процес і не дають можливості дитині самореалізуватися. При цьому також порушуються принципи академічної доброчесності учасників освітнього процесу.

   У випадку, коли з’являються сумніви, зауваження, пропозиції до проведення онлайн-уроків, батькам слід повідомити про них  класного керівника або вчителя, щоб з’ясувати причини того чи іншого недоліку.  Якщо вчитель відмовляється від комунікації, не пояснює причину, і ситуація з проведенням онлайн-уроків після розмови не змінилася — слід звернутися до керівника закладу освіти. Саме він контролює  роботу свого педагогічного колективу і несе відповідальність за якість наданих освітніх послуг.

   Проте, якщо батьки хочуть отримати  інформацію про успішність учня під час дистанційного навчання, їм, перш за все, варто  поговорити  зі своєю дитиною, запитати, чи  перевіряє та виставляє вчитель оцінки за виконані роботи.

   Якщо вчитель використовує для истанційного навчання освітні платформи, приміром, Google Classroom, він може виставляти там оцінки за всі надіслані роботи. За кодом дитини  можна зайти на  Google Classroom і подивитися, які оцінки та коментарі залишав педагог.

   У нових умовах, які виникли через пандемію і трансформували освіту, володіння цифровими навичками, уміння користуватися технологіями дистанційного навчання — це вже вимога і необхідність не лише для учнів, але і для батьків. Наразі можливостей розвивати свої цифрові навички чимало.

   На офіційному сайті «Центру професійного розвитку педагогічних працівників Монастирищенської міської ради» у розділі «Дистанційне навчання» постійно публікуються рекомендації щодо організації і проведення онлайн уроків, відеоконференцій, поради щодо використання різноманітних платформ і сервісів. За посиланням http://monmetod.in.ua/index.php/diyalnist/dystantsiine-navchannia.html  батьки можуть зайти на сайт і ознайомитися  із формами і методами навчання, які використовуються педагогами, нормативними документами МОН, що регулюють впровадження в освітній процес дистанційного навчання, прочитати інструкції щодо користування освітніми платформами.

   Батьки, які хочуть покращити свій рівень цифрової грамотності, щоб  більше спілкуватися з вчителями, класними керівниками, забезпечувати контроль навчання своєї дитини, можуть ознайомитися із навчальними відеофільмами на сайті «Цифрова освіта»  за посиланням https://osvita.diia.gov.ua/.  Допомогу в оволодінні  цифровими технологіями  батьки можуть попросити і у закладі, де навчається дитина, звернувшись до класного керівника та директора закладу освіти і пояснивши ситуацію.

Дистанційна освіта дає нам багато можливостей, але створює і багато проблем. Звичайно, є такі, які вчителі і батьки мають вирішувати самостійно (забезпечення гаджетами, доступ до  Інтернету), але є проблеми, які ми можемо вирішити разом.

Освітяни Монастирищини готові до співпраці і будуть раді зворотному зв’язку в конструктивному діалозі.