0200g297 eed1 779x446Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 №33 затверджено нову редакцію Базового компоненту (Державного стандарту дошкільної освіти). Попередняредакція Стандарту була чинною протягом десяти років. За цей час змінилися не лише заклади дошкільної освіти  й підходи до організації освітнього процесу, а й самі діти. Тож сьогодні виникла потреба оновити стратегічні документи, які регламентують вимоги до освіти дітей дошкільного віку, діяльності дитячих садків та всіх учасників освітнього процесу. Нова редакція Стандарту не суперечить ціннісним пріоритетам, визначеним у попередніх документах. Автори оновленого Стандарту поєднали традиції попередників із новими ціннісними пріоритетами. Визначені ідеї відповідальності дорослих за розвиток дитини та ціннісні орієнтири автори конкретизували базовими принципами реалізації Стандарту. Оновлений Стандарт, як і його попередники, містить в основі положення Міжнародної конвенції ООН про права дитини, Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства» та інших нормативно-правових актів, які стосуються дитинства.

У попередніх редакціях документа зміст дошкільної освіти виглядав як перелік компетентностей та узагальнених результатів діяльності за освітніми лініями. В оновленому Стандарті автори подають зміст освіти узагальнено — через освітні напрями в інваріантному й варіативному складниках та показники компетентностей в єдностї  їх складників: емоційно-цінніснеставлення, обізнаність, життєві навички.

Набув змін і перелік основних компетентностей, які здобуватиме дитина в дошкільному віці. До компетентностей, які визначали попередні редакції документа, додали нові.

Крім стандартизованих вимог до рівня компетентності дитини старшого дошкільного віку, у змісті Стандарту авторський колектив уперше:

-визначив умови реалізації Стандарту;

-окреслив важливість ролі суспільства/громади в забезпеченні доступної та якісної дошкільної освіти;

-наголосив на необхідності солідарної відповідальності закладів освіти й сім’ї як учасників освітнього процесу за розвиток дитини;

-підготував глосарій, щоб уникнути неточностей у розумінні важливих термінів.

Базовий компонент дошкільної освіти як державний стандарт утверджує політику держави у галузі дошкільної освіти. І заклади дошкільної освіти мають відповідати його вимогам. Щоб це відбулося, має бути проведена серйозна робота і над оновленням програм закладів дошкільної освіти, і над підвищенням кваліфікації вихователів, і над залученням батьків до освітнього процесу. Адже, як зазначено в документі, в дошкільній освіті не настільки важливе оволодіння знаннями та інформацією, як набуття навичок і компетентностей, уміння комунікувати з однолітками, працювати у групах і використовувати ці компетентності для отримання знань у НУШ.

         Педагоги дошкільної освіти монастирищини долучились до вивчення і аналізу БКДО, взявши участь у робочій зустрічі з авторами нової редакції Базового компоненту, організованою адміністрацією КНЗ «ОІПОППЧОР», відповідно до листа інституту від 22.01.2021 № 28/01-19«Про проведення вебінару «Оновлена редакція БКДО (2020 рік): зміст та забезпечення якості відповідно до міжнародних стандартів».Вебінар було проведено за сприяння Всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти» Асоціації працівників дошкільної освіти. Головний спікер – Гавриш Наталія Василівна, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г. Сковороди, головний науковий співробітник лабораторії дошкільного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук.Вона відзначила, що в основу стандарту покладено традиційні для дошкільної освіти ідеї гуманістичної педагогіки, спрямовані на гуманне ставлення до дитини, теорії природовідповідності за якою у дитини треба розвивати задатки та здібності, зберігаючи її природу, ідеї про патріотичне і громадянське виховання, ідеї про використання казки та гри у гармонійному розвитку особистості та ідею солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти й інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей раннього і дошкільного віку.Вимоги до змісту й організації освітнього процесу ґрунтуються на принципах співпраці дитини, вихователя і батьків або законних представників дитини, забезпечення рівного доступу всіх дітей до закладів дошкільної освіти, реалізації самостійної творчої діяльності дитини в освітньому процесі з урахуванням вікових особливостей психофізичного розвитку дітей, ігрової діяльності як провідної та принципу навчання через гру, як наскрізного у взаємодії з дитиною. Упровадження зазначених підходів до організації освітнього процесу передбачає повагу до дитини, пріоритет щасливого проживання дитиною сьогодення.

Ця зустріч стала початком у позитивному сприйманні Державного стандарту як документа, в якому закладена уся глибина питання особистісного розвитку дитини; у розумінні змісту напрямів освіти, процесів формування досвіду дитини в різних видах діяльності, що забезпечують освітній результат – компетентність дитини старшого дошкільного віку.

Щоб педагогам легше працювалося, щоб мали під рукою все, що потрібно для роботи повідомляємо,що 22 січня 2021 року вийшла електронна книжка «Базовий компонент дошкільної освітиНова редакція та поради для організації освітнього процесу». У ній — Базовий компонент дошкільної освіти (у новій редакції), настанови від його розробників та унікальні поради практиків і науковців щодо організації освітнього процесу. Ця книжка має бути у кожного директора та педагога дошкільноїосвіти, аджеБазовий компонент — Державний стандарт дошкільноїосвіти. Виконатийогоозначаєзабезпечитиумови, за якихкожнадитинаростимещасливою та стане успішною.

Пропонуємо освітянам дошкілля взати участь у безоплатному вебінарі «Базовий компонент дошкільної освіти – нові перспективи» цифрового видавництва MCFR та журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу», який відбудеться 10 березня о 13-00.

Згідно з рішенням КабінетуМіністріввід 9 грудня, карантин продовжено до 28 лютого 2021 року. Положення, зазначені в ухваленій постанові Уряду №1236, вступають у силу з 19 грудня 2020 року.

На періоддії карантину, зокрема, заборонено:

  • відвідувати  заклади  освіти  здобувачами  освіти  групами у понад 20 осіб, крім  закладів дошкільної, загальної  середньої, позашкільної та спеціалізовано  їмистецько їосвіти;
  • відвідувати  заклади  освіти  здобувачами освіти, якщо на самоізоляції через контакт з пацієнтом з підтвердженим COVID-19 перебуває понад 50% здобувачів освіти та персоналу закладу;
  • проводити в закладах освіти масові заходи (вистави, свята, концерти) за участю дітей з більш ніж однієї групи/класу та за присутності глядачів.

Докладніше про умови карантину, яківступають у силу з 19 грудня, читайте за посиланням.

Вихователям та батькам важливо пояснювати дитині що таке COVID-19 і чому важливо дотримуватись правил гігієни. Корисні матеріали від МОН та ЮНІСЕФ Україна, які можна використати для цього:

Як говорити про коронавірусіз маленькими дітьми:


Серія коротких мультфільмів про правила особистоїгігієнивід ЮНІСЕФ, зокрема про миття рук, умивання, миття посуду тощо.

Поради для батьків та вихователів "Як зменшитистрес та тривожність у дітейдошкільноговіку".

Корисніпостери для закладів про правила гігієни.

Такожстануть у нагоді:

Перелікресурсів ізвправами та завданнями для дітейдошкільноговіку.

Поради батькам дітейдошкільноговіку з особливимиосвітніми потребами.

Рекомендації
 для занять іздітьмидошкільноговікувід ЮНІСЕФ Україна.

Поради батькам від ЮНІСЕФ Україна та МОН:
Як говорити з дітьми про COVID-19

Як говорити про коронавірус з дітьмимолодшоговіку
Як зменшитистрес та тривожність у дітейдошкільноговіку

Що таке якісна дошкільна освіта

Ключові показники якості дошкільної освіти

Міністерство освіти і науки спільно з ЮНІСЕФ Україна провели онлайн-презентацію  контент-платформи і чат-бота НУМО про важливість дошкільного розвитку. Ці інструменти допоможуть батькам розвивати навички в дітей за допомогою індивідуального підходу до кожної сім’ї. 

“Дошкільна освіта має бути спрямована на особистісне зростання дитини та формування навичок, важливих для подальшого розвитку на наступних рівнях освіти, зокрема особистого вибору, комунікації та взаємодії з іншими, вміння командної роботи та креативності. Завдяки спільній роботі з ЮНІСЕФ Україна нам вдалося створити освітню платформу НУМО для розвитку дошкільнят, якою можуть скористатись батьки з усієї країни. НУМО пропонує батькам і вихователям доступні інструменти, які допоможуть гармонізувати розвиток дошкільнят, підготувати їх до школи та зробити їх щасливими”, – зазначила під час онлайн-презентації заступниця Міністра освіти і науки України Любомира Мандзій.

Контент-платформа містить інформацію про гармонійне спілкування з дитиною, матеріали для розвитку навичок дотримання санітарних правил і дистанції, а також матеріали і вправи для розвитку м’яких і технічних навичок, з-поміжяких:

Усі вони є глобальними навичками, що визначені ЮНЕСКО і ЮНІСЕФ. Для розвитку цих навичок на контент-платформі НУМО зібрано більш ніж 160 ігор та вправ.

“Ключові навички та компетентності, що закладаються під час дошкільного віку – це фундамент для розвитку дітей. Дослідження доводять, що ті діти, які пройшли принаймні один рік дошкільної освіти вже у середній школі, показують удвічі кращі результати за однолітків, які такого досвіду не мали. Ранній розвиток – це інвестиція у майбутнє не тільки окремої дитини, але і у благополуччя цілої держави. Дорослі, які мали доступ до якісної дошкільноїосвіти, стають і більш цінними працівниками у майбутньому через розвинені м’які та тверді навички”, – зазначила регіональна радниця ЮНІСЕФ з питань раннього розвитку дитини Івеліна Борисова.

Над створенням професійних порад працювала команда фахівців у сфері психології та педагогіки, яким довіряють батьки дошкільнят, зокрема – Світлана Ройз і Всеукраїнський фонд “Крок за кроком”.

Ці поради стали складовою і чат-боту НУМО numo_bot у Telegram і Viber, який забезпечує індивідуальний підхід до розвитку кожної дитини дошкільного віку. На початку користування чат-ботом батьки заповнюють невелику анкету про свою дитину, за результатами якої щодня отримують поради, вправи та ігри, які будуть корисні для розвитку їхніх дітей. 

ECERS – міжнародна методика з оцінювання дошкільного освітнього середовища, описана у форматі шкали. Шкала містить 6 підшкал, 35 параметрів та 468 індикаторів. Кожен із параметрів експерти оцінюють від 1 (незадовільно) до 7 (відмінно), відповідно до індикаторів. Середній бал за підшкалою обчислюється відповідно до оцінок параметрів. 

Дослідження якості дошкільної освіти в Україні за допомогою цього міжнародного інструмента заплановано провести в Україні протягом 2021 року. Актуальні дати залежатимуть від епідемічної ситуації. Докладніше з методикою можна ознайомитися у вкладенні.

21 грудня 2020 року, колегія  Міністерства  освіти і науки України  схвалила нову  редакцію Базового компонента дошкільної  освіти. Це дозволить продовжити реформу дошкільноїосвіти, а також забезпечить наступність між дошкіллям і школою. Після  доопрацювання  Базовий компонент дошкільної освіти буде затверджено наказом МОН та оприлюднено на сайті.З текстом документу можна ознайомитися у вкладенні.

Державна служба якості освіти України створила документ з рекомендаціями щодо організації роботи закладів дошкільної освіти з визначення політики забезпечення якості освітньої діяльності та розробки положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.

Attachments:
Download this file (мр.rar)мр.rar[ ]344 kB

98877666478599660

Рекомендації щодо роботи  ЗДО в умовах карантину

473625179839

Методичні рекомендації. Дошкілля. 2020-2021 н.р.

КУ «МРМК МРР» рекомендує цікаву ідею для педагогів - агамограф

Attachments:
Download this file (агамограф.docx)агамограф.docx[ ]457 kB

Про комункації дітей з родин АТО

Якість дошкільної освіти 2019 р.