тренiнг 8 78057199 1205158376343560 1142724702490329088 n«Якою повинна бути школа, що сприяє формуванню громадянських компетентностей? З положень Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини та міжнародних документів про права людини можна виділити ряд основних принципів, на які мала б опиратися демократична школа: демократична участь, різноманіття як цінність, рівність можливостей, повага до людської цінності, мирне співіснування. Демократична школа – це не ідеальна школа, де немає жодних проблем. Це школа, де всі суб’єкти шкільного життя слухають і поважають один одного, а всі важливі рішення обговорюються і приймаються усіма сторонами, яких ці рішення стосуються. Це школа, у якій не бояться говорити про виклики та труднощі, а разом шукають шляхи виходу з проблематичних ситуацій. Це школа, у якій за жодних обставин не забувають демократичні принципи і не нехтують ними.

Як усвідомити та втілити в шкільне життя демократію , з чого почати формування демократичного суспільства? З цим питанням вирішили розібратись виховники закладів загальної середньої освіти району.

Так, 11 грудня 2019 року на базі Опорного ЗЗСО « Монастирищенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5» районним методичним кабінетом було організовано навчальний  тренінг   « Формування демократичної культури та розвиток громадянських компетентностей ». Провела тренінг методист лабораторії виховної роботи КНЗ «ЧОІПОПП ЧОР» Наталія Василівна Бугайчук, учасниками тренінгу були педагоги-організатори та заступники з виховної роботи, а також завідувач районним методичним кабінетом Залозна Н.Р., методист Куролап В.В.

     Наталія Василівна змістовно розкрила поняття « демократія» та наголосила , що лише проведення низки заходів не може забезпечити міцнішої демократії, школі потрібно постійно намагатись покращити якість відносин між усіма учасниками навчально-виховного процесу. При цьому якщо ми плануємо зробити школу більш демократичною, нам потрібно багато часу й готовність змінюватись. Школа має бути готовою, що в цьому процесі будуть траплятись помилки , і не боятись цього. Потрібно пам`ятати , що демократія – це насамперед процес, а не результат.

IMG 5636IMG 5664

Під час тренінгу розглядались питання освіти для демократичного громадянства , обговорювались шляхи демократизації навчально-виховного процесу. Учасники працювали в «малих» групах та ознайомились з основними засадами формування демократичного суспільства, опрацювали статті Конвенції про права дитини.

     Виконуючи та обговорюючи інтерактивні вправи за темами « Освіта демократичного громадянина і освіта прав людини в освітньому просторі», «Демократичне врядування і середовище»,         « Співпраця з громадою» «Випускник демократичної школи майбутнього» - педагоги удосконалили власну професійну майстерність, навчалися, як виховувати в учнів толерантність, креативність, культуру дискусії, критичного мислення, демократичного стилю лідерства, роботи в команді.

  IMG 5685тренiнг 14 78778805 2541536142770293 2234806290247319552 n

Під час навчання виникло багато пропозицій та ідей щодо демократизації української школи та ролі учнівського самоврядування в цьому процесі. Тренінг був цікавим, змістовним , пройшов в невимушеній , дружній та легкій атмосфері.

Завідувач КУ « МРМК МРР» Н. Р. Залозна   підвела підсумки тренінгу та подякувала Н.В. Бугайчук,   вручивши на згадку книгу « Освіта Монастирищини».

По закінченню тренінгу учасники одержали сертифікати КНЗ « ЧОІПОПП ЧОР».

     тренiнг 15 20191211 125027Школа – це модель майбутнього суспільства. Демократизація неможлива без змін у свідомості громадян. Перехід до моделі демократичної школи є наслідком спільних зусиль держави, освітян, школярів та батьків. Досвід показує, що розвиток громадянських компетентностей у школі буде максимально ефективним тоді коли це стане завданням не лише окремих предметів, а й усіх сфер шкільного життя, коли весь освітній процес буде базуватись на цінностях прав людини, демократичній участі, рівності та партнерстві. Адже як зміст та методи навчання, так і виховна робота , участь в громадянському житті та шкільному самоврядуванні впливають на становлення нас як громадян. Відтак, знання, вміння, ставлення та цінності для демократичного суспільства найкраще опановувати через загальношкільний підхід – спільні зусилля адміністрації, вчителів, учнів, батьків та місцевої громади . Без щоденної практики колегіально прийнятих рішень, участі у діяльності органів самоврядування, розробки правил та процедур реагування на дискримінацію-демократія та права перетворюються на порожні гасла. Тому тільки особистий практичний досвід реальної демократії буде запорукою виховання свідомих громадян і поглиблення культури демократії у суспільстві в цілому. Тому розпочинати побудову демократичного суспільства потрібно з себе!