546645364775За даними опитування 83 % українських вчителів спілкуються на дистанційці з учнями за допомогою месенджерів. Водночас месенджери — це чи не єдиний формат навчання, який буде нормально працювати за умов поганого інтернету. А в Україні однією з найбільших проблем дистанційки якраз є відсутність в учнів стабільного доступу до мережі. Тож месенджери вже стали органічною частиною української шкільної освіти. EdEra разом з командою Viber діляться, які функції Viber будуть корисні під час змішаного та дистанційного навчання.

Огляньмо дві популярні моделі змішаного навчання, та як у них можна інтегрувати месенджери.

Модель 1. Перевернутий клас (Flipped Classroom)

Ми звикли, що на уроках вчитель розповідає учням матеріал, а вдома вони виконують домашні завдання, щоб попрактикуватися. Перевернутий клас змінює цю систему, тут назва говорить сама за себе. Вдома учні опрацьовують матеріал, а на заняттях його обговорюють, виконують практичні завдання та групові проєкти. Опрацювання матеріалу вдома означає, що учні проходять онлайн-курси, дивляться відео, слухають записані лекції тощо. Тобто використовують інструменти онлайн-навчання для самостійного опрацювання.

Ця модель допоможе ефективніше використовувати час на самому занятті, адже вчителю не доводиться виділяти значну частину уроку на пояснення. А вдома учні опрацьовують матеріал у комфортному для них темпі та коли їм зручно. Таким чином, діти більше працюють у команді, дискутують, а ще отримують практику та консультації від учителя на живому занятті.

Як можна використати Viber для перевернутого класу?

Створіть чат класу та надсилайте туди матеріали для опрацювання.

Ми не говоримо зараз про завдання на кшталт «прочитайте параграф 7 у підручнику». Бо читання підручника — це традиційна форма навчання. Такі повідомлення — це, по суті, те саме, що запис про домашнє завдання в щоденнику. Якщо ми говоримо про змішане навчання, то треба надсилати добірку матеріалів, які можна опрацювати онлайн. Бажано — у різних форматах: YouTube-відео, онлайн-курси, інтерактивні підручники, аудіолекції, навчальні онлайн-ігри, тести тощо. Враховуйте, що в матеріалах, які ви знайшли в інтернеті, інформація не завжди правдива. Тому попередньо переглядайте їх та звіряйте інформацію з іншими джерелами.

Якщо ви шукаєте онлайн-курси з конкретних предметів, то беріть їх зі спеціалізованих сайтів. В Україні це EdEra, де є, наприклад, курси з підготовки до ЗНО з української мови, математики та англійської. Також є сайт проєкту Міністерства освіти «Всеукраїнська школа онлайн», де ви знайдете відеоуроки з більшості шкільних предметів 5–11-х класів.

Структуруйте своє повідомлення з матеріалами, аби дітям було легше з ним працювати. Детально розпишіть, що саме потрібно зробити вдома, дайте посилання на матеріали. Зазначте, що саме ви будете робити на наступному занятті — так діти зможуть краще підготуватися до нього.

Важливо! Не забувайте користуватися функцією закріплення повідомлень зверху чатів, щоб повідомлення з матеріалами не губилися. Так само ви можете робити і з чатами. Достатньо натиснути «закріпити вгорі» і важливі чати завжди будуть у вас на початку списку.

Заздалегідь зберіть від учнів питання в чаті

Живий урок потрібен не лише для практики. Використовуйте його, щоб обговорити з учнями речі, які вони не зрозуміли з домашнього опрацювання. Визнаймо, бувають ситуації, коли учні кажуть, що «все зрозуміло», а потім виявляється, що вони не зрозуміли значну частину матеріалів. Що робити в таких випадках? Один з варіантів — попросити учнів писати питання в чаті, поки вони опрацьовують матеріал вдома, по гарячих слідах. Так інформація в них у головах буде ще свіжою, і вони не забудуть питання до заняття.

На уроці можна приділити час роз’ясненню всіх питань, які учні написали в чаті. Для цього зручно буде використати функцію пошуку в чаті. Домовтеся з учнями про якесь ключове слово, яке вони будуть писати перед своїм питанням. І потім просто вбийте це слово в пошук — вам висвітяться всі повідомлення з питаннями.

Стимулюйте учнів коротко занотовувати матеріал.

Це не повинні бути конспекти на п’ять сторінок у зошиті, які учні здаватимуть на оцінку, — такі завдання лише виснажують. Натомість спонукайте дітей записувати ключові моменти з матеріалів, а ще — ідеї та питання, які в них виникають під час опрацювання. Ці нотатки не потрібно перевіряти, учні мають робити їх для себе. Потім на занятті вони зможуть заглянути в них, освіжити пам’ять чи винести якісь питання на дискусію.

Дозвольте учням робити ці нотатки в будь-якому форматі. Дехто віддасть перевагу паперу та ручці. Іншим буде простіше записувати їх у телефоні. Діти можуть робити нотатки у форматі тексту, фото, відео та аудіоповідомлень — їх можна зберігати у смартфоні або просто в месенджері, наприклад, у «Моїх нотатках»» у Viber. Що кому зручно. Так само, за потреби учні зможуть скористатися функцією пошуку повідомлення за ключовим словом.

Модель 2. Ротація за станціями (Station Rotation)

У цій моделі онлайн-навчання відбувається просто на занятті. Але лише частково. Ідея така: учні діляться на кілька груп та протягом заняття проходять різні станції. Станції тут — це певний формат навчання. Наприклад, одна станція — це опрацювання матеріалу в підручнику. Друга — перегляд відео. Третя — групова робота. Четверта — консультація з учителем. Заняття ділиться на часові проміжки, між якими групи переходять на іншу станцію. Так кожна група за урок відвідує всі станції. У чому ж тут змішане навчання? Важливо, щоб хоча б один з форматів на такому уроці був онлайн.

Це особливо добре працює для класів з великою кількістю учнів. Візьмемо для прикладу клас із 30 учнів. Якщо однією зі складових уроку є консультація з учителем, то її важко провести одразу для 30 дітей. Хтось соромиться поставити питання перед усім класом, хтось знуджується, поки розбирають питання інших, тощо. Але якщо ми розділимо клас на чотири групи, то на консультації вже буде лише 7–8 учнів. А інші в цей час опрацьовуватимуть матеріал чи виконуватимуть завдання самостійно. Провести консультацію для невеликої групи ефективніше — усі учні зможуть її отримати.

Як тут можна було б використати Viber?

Чати для групової роботи

Зазвичай у моделі «Ротація за станціями» одна з активностей — це групова робота. Тут теж у пригоді стануть чати Viber. Кожна група зможе створити собі окремий чат, обговорювати там завдання, ділитися ідеями, файлами, посиланнями чи записувати те, до чого домовилися.

Тестування за допомогою вікторин

Ще одним варіантом активностей може бути тестування. Для цього ви можете використати вікторини у Viber. Створіть запитання та відповіді, визначте правильну відповідь та додайте до неї пояснення. Ви можете переглянути, за яку відповідь проголосувала більшість, і перевірити засвоєння матеріалу. Або ж дати це завдання як самооцінювання.

Практика іноземної мови

Окремим пунктом варто винести вивчення іноземних мов. За кордоном вчителі активно використовують месенджери для навчання англійської. Для змішаного навчання це теж чудовий інструмент.

На одній зі станцій ви можете зробити англомовний чат. Тобто попросити, щоб учні обговорили між собою якусь тему англійською у Viber-чаті. Для них це буде практика розмовного стилю англійської і письма. Учні також зможуть знаходити помилки один в одного та виправляти їх.

Надсилати учням англійською голосові повідомлення і питання в чаті як завдання на аудіювання.

Крім цього, вчитель може писати в чат повідомлення з помилками і давати завдання їх знайти, або надіслати перелік типових скорочень, які використовує в месенджерах англомовне населення, та просити учнів писати в чат свої здогадки, як це розшифровується. Наприклад, якщо американець пише вам ‘idk’, це означає ‘I don’t know’ (з англ. «я не знаю»).

Загалом, можна креативити та придумувати безліч видів завдання.

Як бачите, Viber — це не лише чати з батьками та фото письмових завдань учнів. Ви можете застосовувати його навіть у новітніх методиках змішаного навчання. Звісно, у статті ми перелічили лише частину з можливих використань цього додатка. Експериментуйте самостійно — і ви знайдете багато способів інтегрувати месенджери у ваші заняття та зробити їх ще цікавішими!